Monthly makers, mars: Miniatyr

7 kommentarer
 
Månadens tema kändes som en ordentlig utmaning för mig och ett tag funderade jag faktiskt på att hoppa över denna månad - jag gillar inte att göra saker för att bara göra utan vill gärna att det ska vara något jag faktiskt vill ha eller behöver. Till slut slog det mig dock att jag skulle göra ett mini-ekosystem eller terrarium! Jag har länge velat göra ett i en större glasburk jag haft på vänt för just det ändamålet och tänkte att nu var det dags att göra slag i saken och samtidigt passa på att göra ett modell mindre. 
 
Du behöver glasburk, lecakulor, jord och en planta som passar ändamålet. Jag googlade runt lite och hittade flera alternativ men lät sedan utbudet av miniväxter i blomaffären styra, och då blev det en liten, liten åderbladsplanta. 
 
 
Börja med att täcka botten med lecakulor. Fyll därefter med lagom mycket jord och peta i din planta. Om jorden är torr så droppa i några droppar vatten. Är jorden du använder fuktig så behövs nog inte det. Jag droppade i minimalt med vatten men har varit tvungen att öppna och lufta ur ett par gånger för att det inte ska bli för fuktigt och plantan ruttna. Så så här i efterhand hade jag nog inte behövt droppa i något vatten alls. 
 
Här ser ni en jämförelse mellan mitt lilla miniterrarium och ett äpple, det är dessutom ett väldigt litet äpple.
 
 
Och en bild när jag håller den i min hand, som är en ganska normalstor hand för någon på ca 165cm. Just nu bor den lilla burken på köksbordet tillsammans men ska nog få flytta vidare, vart vet jag inte än. Kanske till den hyllan i barnrummet eller hyllan i hallen. Bra att tänka på kan dock vara att glaset bryter och förstärker solens strålar så sådana här terrarium trivs bäst på en plats utan direkt solljus. 
 
 
Sedan gjorde jag ju också en modell större i en stor glasburk som jag köpte på en loppis/gårdsbutik för ett par somrar sedan och sedan stått på vänt till rätta användningsområdet och tillfället. Jag gjorde på exakt samma sätt men istället för en åderbladsplanta sitter här en rex begonia. Här satte jag också i ca 2 matskedar med vatten vilket hittills verkat alldeles lagom. Locket på den här burken är dock inte riktigt tättslutande vilket innebär att jag med stor sannolikhet kommer få fylla på med lite mer vatten så småningom.
 
 
1 Ruth | HungryHeart.se:

skriven

Åh, vilket fint terrarium! <3 Har aldrig sett ett så litet och gulligt förut. =) Det låter ju som ett perfekt sätt att ha växter även om det är lite mörkare i ens hem eller om man är dålig på att komma ihåg att vattna!

Svar: Tack! <3 Haha, ja det är det ju! Hade jag inte tänkt på eftersom jag faktiskt är helt okej på att komma ihåg att vattna mina blommor, men faktiskt ett riktigt bra tips för de som glömmer ibland! :)
Karins kreationer

2 Annica:

skriven

Alltså det är så häftigt med terrarium! Supersött med det lilla och det stora är så fint med de röda bladen!

Svar: Kul att du gillar det! :)
Karins kreationer

3 Alicia:

skriven

Så fin tolkning av temat ju! En hel liten värld att hålla i handen. Jag som har dille på odling och ekosystem just nu blir alldeles varm i själen.

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det! :) <3
Karins kreationer

4 Jessica:

skriven

Men du så gulligt!!!

Svar: Tack! :)
Karins kreationer

5 Anna María:

skriven

Så himla fint! Och kul sätt att ha blommor på ju. Jag har blivit väldigt intresserad av luftväxter på senaste tiden och det här är ju lite likt tycker jag.

Svar: Tack! Ja, när jag kollade runt lite för beskrivningar på hur en ska göra så hittade jag en del som använt sig av luftväxter, så det kan nog bli riktigt coolt! :)
Karins kreationer

6 Mikaela:

skriven

Vad gulligt med ett så litet ett! Kul idé också, jag har en liten suckulent planterad i en glasburk men den är utan lock så det är inget stängt system, men kanske ska prova det med :)

Svar: Tack! Tycker glasburkar är så himla fint också så det är bra sätt att få ha dem ståendes framme ;) Ja, jag var lite inne på en suckulent men var osäker på om de skulle tåla fukten. Men då kan en ju se till att jorden är rätt torr från början och inte tillsätta något mer vatten bara :)
Karins kreationer

7 Sandra:

skriven

Men åh, vad roligt! Har tänkt testa att göra ett litet terrarium men har inte kommit så långt än. Nu blev jag ännu mer sporrad att ta tag i det :)

Svar: Vad roligt! Blir kul att se vad du hittar på! :)
Karins kreationer