Monthly makers januari: Avtryck

3 kommentarer
Förra året började jag läsa Atilios blogg och har blivit väldigt inspirerad av det initiativ som hon och elva andra bloggare haft där varje månad hade ett tema för att inspirera till kreativitet, vilket de verkligen gör! Förra årets verk från min sida blev ju aldrig dokumenterade eftersom jag inte hade någon blogg, men i år tänker jag försöka hänga med och göra någon liten grej till varje tema. 
 
Temat för januari är avtryck, och jag har haft svårt att bestämma vilken idé jag skulle välja. I slutändan fick det bli den minst tidskrävande, då januari till stora delar försvunnit pga lång julledighet, utlandsresa och jobb. De idéer som inte blev verklighet nu spar jag och ser om jag kan få in i något av de andra temana som kommer, eller om jag kanske gör dem i alla fall!
 
Ett av temana under 2015 var natur, då passade jag på att plocka in lite av naturen hemma, men en sak jag verkligen kände då var att jag ville ha ett smycke som ser ut som ett löv. Därför kändes det perfekt att slå ihop de två idéerna och göra ett avtryck av ett löv som halsband. Eftersom det är ont om löv ute i januari fick jag "fuska" lite och använda ett gammalt halsband med löv som jag har sedan tidigare, men det var nog ganska bra då jag fick trycka rätt hårt för att prägla det i leran så tydligt som jag ville. Jag vill också passa på att be om ursäkt för de rätt kassa bilderna, jag tar bara iphone-bilder och det är svårt att få det att bli riktigt tydligt när ljuset inne lämnar en del övrigt att önska...
 
Jag använde mig av så kallad papperslera, en ny typ av lera för mig som var väldigt lättjobbad. Men den känns också väldigt skör, tror jag kommer hålla mig till det jag kallar cernitlera i framtiden. Fördelen med den här leran är att den lufttorkar, men å andra sidan tål nog inte det färdiga resultatet särskilt mycket fukt. Cernitlera bränner en ju i vanlig ugn väldigt enkelt och tål därefter fukt åtminstone hyffsat bra. 
 
 
Saker du behöver är en liten klutt lera, en kavel, det du vill göra avtryck av, något att skära ut avtrycket ur leran med och något att göra hål med. (Kaffemåttet ligger där för att jag passade på att göra en lite annan pryl som skulle vara rund också...)
 
 
När avtrycket var gjort och utskuret såg det ut så här. Sedan lätt jag det ligga för torkning i nästan ett dygn innan nästa steg, som var att snygga till kanterna och dra i ett läderband. Här kan en såklart välja att dra i en kedja, sätta i en nyckelring eller vad som helst. Tänk på att anpassa storleken på hålet till det du vill fästa den i bara.
 
 
När den torkat ville jag snygga till kanterna på lövet, något som en enkelt kan göra på papperslera med lite sandpapper. Jag hade inget fint sandpapper hemma, men väl en nagel fil som funkade minst lika bra!
 
Och såhär blev slutresultatet! Hyffsat nöjd och tror nog att jag kommer använda det i alla fall någon gång. Enda nackdelen är att det blev väldigt lätt och jag tycker det är svårt att få långa halsband med lätta hängen att ligga riktigt snyggt. Ytterligare någon som talar för cernitleran då den har lite mer tyngd i sig. Men till en i övrigt mörk klädsel kan nog detta "poppa" riktigt bra ändå!
 
 
1 Ruth | HungryHeart.se:

skriven

Vad roligt att du startat en blogg och att vi nu får se dina kreationer till Monthly Makers! Och vilket kanonvackert halsband du gjort! Jag gillar extra mycket att du gjort det "vågigt" i formen så att det får extra liv.

2 Mikaela:

skriven

Jättefint och vad kul att du numera har en blogg att visa upp dina alster i :)

3 Wilda:

skriven

Papperslera var något helt nytt för mig så tack för det tipset! Jättekul att du har startat en blogg och är med oss i år. Det är så kul att se hur mycket som skapas överallt. Och hur fint var inte det här? Älskar naturen och den är så inspirerande i sig självt. Tycker verkligen att du lyckades hylla naturen i denna skapelse. Vackert!